středa 13. srpna 2014

Knížky

jsou mí miláčkové od nejútlejšího dětství -  v naší rodině se dědily a  většina těch dětských se "zasekla" u mne. I dnes se k nim  ráda vracím, jsou to půvabné poklady, které stále přinášejí radost a pohodu. Oceňuji nejen jejich krásu slov, ale i ilustrací, které ve většině starších knih byly naprosto rovnocenné textu, ne jen jeho doprovod. Když jsem slyšela pohádku 0 červené karkulce, tak jsem viděla holčičku, babičku i vlka Trnky, když pohádku Perníková chaloupka, tak Jeníček a Mařenka byli opět Trnky. Za úžasné považuji třeba  Hrubínovy  knížky Špalíček veršů a pohádek a další veršovanou pohádku O Květušce a její zahrádce, kouzelně ilustrované Jiřím Trnkou:
mám staré Karafiátovy Broučky Trnkou ilustrované, ale za nejkouzelnější považuji jeho Zahradu - tedy knížku, kterou sám napsal a ilustroval a pak vznikl i nádherný film. Ten půvab vyprávění, když pět kluků otevře starou rezavou rozvrzanou branku a vejdou do tajemné zahrady, kde je čekají velká dobrodružství, kde potkají starého moudrého trpaslíka, zlomyslného kocoura, to nic nepřekoná.

Před lety jsem si na výstavě loutkové tvorby Jiřího Trnky koupila obsáhlou obrazovou monografii  L. H. Augustina, která v maximální míře dokumentuje život a dílo tohoto umělce. 






Za svůj relativně krátký život (57 let) stihl  vytvořit neuvěřitelně rozsáhlé, nádherné a všestranné výtvarné dílo. Už jen výčet jeho aktivit je obrovský:  loutkař, kreslíř, ilustrátor, grafik, scénograf, filmový tvůrce, malíř, sochař..., přidala bych i kostýmní návrhář a výtvarník,  zkrátka umělec, jehož dílo je známé po celém světě a ovlivnilo spoustu umělců a uměleckých děl. Srovnám-li některé dnešní ilustrace dětských knížek nebo kreslené či loutkové pohádky zejména zahraniční, tak si říkám, že ničí vkus a estetickou výchovu dětí. Mám prostě ráda krásnou a jemnou klasiku. A teď si představte, že při  pořizování vánočních dárků jsem objevila něco nádherného -  zkuste se podívat na tento odkaz a věřím, že budete nadšení stejně  jako já: http://www.studiotrnka.cz... Nemůžu prozradit, jaké dárky jsem tady nakoupila, protože bych zkazila Ježíškovi překvapení, ale věřím, že se budou líbit. Je tam všechna ta klasika, kterou já tolik let opatruji, je tam spousta nového a krásného z edic Jiřího Trnky, dcery Kláry Trnkové, z edice Naší babičky... jen na ukázku:

To je právě ten vlk, kterého si pamatuji od dětství...
... a tady je nové vydání O Květušce a její zahrádce , příliš se neliší od té mé knížky...



Hodně pohody




Žádné komentáře:

Okomentovat