čtvrtek 28. srpna 2014

Povidla


z jablíček ze dvou starých stromů na naší zahrádce jsem vařila prvně. Nemůžu napsat "z jablek", protože to byla opravdu malá jablíčka. Připadala jsem si jak v říkánce "vařila myšička kašičku na zeleném rendlíčku", protože jsem pořád míchala a míchala a přidávala cukr podle chuti (jablíčka nebyla moc sladká)...

a povedla se, jsou opravdu moc dobrá (nejsou tmavá, jak vypadají na té fotce). 
Naplnila jsem šest sklenic a vonělo to tak moc, že jsem dostala chuť na čerstvý chleba s povidly. Ve své neocenitelné pomocnici - remosce - 
 jsem upekla na vrstvě mouky malý chleba.



Voněl tak, že jsem neodolala  a z ještě horkého jsem si musela odtrhnout tu nejvypečenější kůrčičku - to mám ráda od dětství...

Recept mám od kamaráda:
2 hrnky hladké mouky a 1 hrnek žitné mouky 
2 čajové lžičky sušeného droždí
2 čajové lžičky kmínu
2 čajové lžičky soli (může být i míň)
1 čajová lžička octa
a 1,5 hrnku vlažné vody...
Já tentokrát měřila podle malých kávových šálků a přiměřeně tomu ubrala ostatní ingredience. Do těsta lze přidat česnek, ořechy, semínka, nechat 40 minut kynout, udělat rýhy (maminka dělávala křížek) a 20 minut kynout, pak jsem těsto vložila do rozehřáté remosky na nasypanou mouku. Jinak se má péci v rozpálené nádobě v předehřáté troubě na 200 °C cca 40 minut, na dno trouby  dát hrnek s vodou...

Už se těším, až příští víkend natrháme další jablka a budu zase "povidlovat". Sklenice této domácí dobrůtky s nějakou hezkou čepičku (nejraději mám krajkové nebo háčkované dečky) jsou i hezký dárek a v zimě zase budou výborné na koláče.

Hodně pohody


Žádné komentáře:

Okomentovat