čtvrtek 17. října 2013

Krása

starých časopisů a knih... Připomínají mi dobu, kterou mám velice ráda a naznačují životní styl, který měl řád a pravidla. Snažím se je hledat po antikvariátech a burzách; když nějaký takový poklad ukořistím, mám pocit velkého vítězství a těším se domů na kávu a prohlížení té krásy.

                                                                                                             Před pár lety se mi podařilo v Praze v antikvariátu koupit několik hodně starých časopisů a nedávno jsem dokonce koupila celý svázaný ročník 1929 Listu paní a dívek, ročník 1930 časopisu Hvězda a ročníky 1922 a 1923 Šťastného domova.  Je to prostě krása, prohlížet je a číst si v nich. Ještě mám pár čísel časopisu Hospodyňské listy, které jsou takovým milým průvodcem  po životě a světě. Jsou v nich nádherné nákresy pro ruční práce, které se dají použít i dnes, jen není tolik času se tomu věnovat

Už jen půvab těch starých reklam a informací je vyloženě lákavý, srovnejme to s tím, co vidíme dneska. Zejména nemám ráda takové ty dnešní pidireklamy, kterých je na zadní straně obálky nějakých časopisů třeba i dvacet a obvykle jsou tam vyfoceni nějací herci doporučující to či ono, co by si sami nekoupili, ale druhým to vnucují..Naštěstí jsem vůči reklamám odolná, vypěstovala jsem si na ně imunitu a nenechám se nachytat. Dokonce patřim k těm, kteří na reklamu reagují naprosto opačně - zatvrdím se a ten výrobek bych si nikdy nekoupila. Čím je reklama agresivnější a vulgárnější, tím víc jsem zatvrzelá vůči výrobku. Všimněte si, že naprostá většina reklam už jde tak daleko, že mají jen a jen rozkazovací způsob: Kupte si, Jdi do toho, To musíte mít.. prostě agresivita i násilí už v reklamě.


          Kolínskou vodu Nr.4711  jsme u nás doma vždy měli a já jí  opět dostala vloni od jedné staré paní z její cesty za synem do Německa. Nikdy jsme ji nepoužívali, jen patřila k takové povinné výbavě koupelny.                                                                            
  




















Šťastný domov a Hospodyňské listy  mi také přináší krásné chvíle zejména v zimě, kdy si v nich listuji a čtu je. Ty časopisy obsáhly většinu toho, co by mohlo lidi zajímat (a co by hodně lidí zajímalo i dnes), ať se to týkalo rodiny, výchovy, architektury, vaření, bydlení, návodů k různým pracem a spoustu dalších informací. Jejich půvab je i v tom, že neobsahují ani náznakem to, čeho je dneska všude plno - tedy bulvár... V některých se objevují informace o tom, že slečna ta a ta hrála hlavní úlohu v nějaké hře a měla úspěch, ale nic o soukromí, nic skandálního či skandalizujícího.






 











A v tom půvabném časopisu Malý Čechoslovák  jsou otištěny krásné básničky i povídání:




Někdy, když v nich listuji, tak si zkouším představit, která žena tehdy, před těmi osmdesáti i více lety si je kupovala, čekala číslo od čísla na nové pokračování oblíbeného románu, na recept na nedělní bábovku, na obrázky nejnovější módy z Paříže, návody na šití...
Vaše

Žádné komentáře:

Okomentovat