pondělí 14. října 2013

Podzim

u nás doma voní švestkovými knedlíky , koláči a jablkovými záviny, kterým se běžně říká štrúdl. Peču ráda a po dnešní cestě jsem se potřebovala nějak odreagovat, tak jsem si připravila švestky  a dala se do pečení takového rychlého, ale dobrého švestkového koláče  (recept mám od Evy).

Recept je hodně jednoduchý:
 1 kelímek bílého jogurtu
1,5 kelímku polohrubé mouky
0,5 kelímku oleje
0,5 kelímku cukru
2 vejce a  jeden prášek do pečiva se zpracují na těsto,

 které se rozetře na plech vyložený pečícím papírem a na těsto se rozetřou dva měkké tvarohy, smíchané s práškovým cukrem  v množství podle vaší chuti a  jedním sáčkem prášku na vanilkový pudink:


Teď se na těsto pokladou  odpeckované švestky (někdo dává švestky řezem dolů, někdo nahoru -  a tak  já schválně dělám půl koláče  tak, půl onak a rozdíl jsem zatím neobjevila..),

mohou se posypat umletým mákem smíchaným s cukrem,


navrch se dá drobenka ( cca 8 Dg  mouky, 6 Dg másla,  6 Dg  cukru)



a dá se péct doprostřed vyhřáté trouby asi na 180° C,  peče se cca 40 - 50 minut (raději hlídat). Výsledek pak vypadá asi takto:

a chutná výborně.

Švestky na tom koláči jsou kupované - dovoz z Francie. Jsou sice velké a krásné, ale  mají jinou chuť nežli naše české švestky, které jsou sice menší, ale voňavější.  Vůbec mi chybí pravé čerstvé české ovoce - jablka, hrušky, švestky, které má jinou a mnohem lepší chuť než dovezené. V neděli jsme koupili na litoměřicku nádherná česká jablka Spartan, jsou výborná - tak tam tento týden ještě zajedeme pro zásobu na zimu.


Když mám možnost, tak se moc ráda toulám po antikvariátech a hledám nějaké knižní poklady. Nedávno se mi podařilo koupit starou kuchařku, přesněji "Knihu rozpočtů a kuchařských předpisů" od Marie Janků-Sandtnerové... Z předmluvy vyplývá, že tuto knihu napsala a vydala tiskem poprve v listopadu 1924 - a já mám vydání šedesáté prvé z roku 1946! "Sandtnerka" je  taková bible českých kuchařek od dvacátých let až do dneška. Mně třeba pomohla návodem na višňovici a ořechovici, tedy dva výborné "likéry pro pravé dámy" na zimní období.






A ještě něco patří k dnešním dnům - sušení vlašských ořechů a jejich loupání. Už podruhé se nám podařilo koupit na vesnici u jednoho starého pána neskutečně veliké  a dobré ořechy, ale letošní úroda byla prý sotva čtvrtinová proti jiným letům.






Takhle pak vypadají mé svačiny - kam můžu, tam dám vlašský oříšek.


A také suším  levanduli, kterou pak dám do plátěných sáčků 
a obdarovávám jimi  své přátele.


Tak, teď jdu na kávu a koláč a také se dívám na televizi - Big Bena, německý kriminální seriál, který si nenechám  ujít kvůli krásným slovním přestřelkám Bena se Sabrinou a jeho matkou. Obvykle  tu také ukazují krásnou přírodu Bavorska a staré domy, to je něco pro mne.
Vaše

Žádné komentáře:

Okomentovat